Voor de makers van online content, web designers en andere partijen die online hun diensten aanbieden is het soms enorm moeilijk om met bepaalde bedrijven of derde partijen samen te werken. Deze krijgen het namelijk voor elkaar om hun werk in luttele seconden teniet te doen door bepaalde dingen weer te veranderen.
Op zich is het begrijpelijk dat een persoon of bedrijf het ontwerp van een website of de tekst en informatie die hierop te vinden zijn naar eigen hand wil zetten. Maar men vergeet daarbij vaak dat online nog wel eens andere wetten gelden dan daarbuiten. Zo kunnen sommige acties een website enorm verpesten. Dit geldt net zo goed voor de content die hierop staat.
Er zijn zoveel fouten die gemaakt worden bij mensen die zelf een site in elkaar knutselen dat de lijst soms te lang is om op te noemen. Denk hierbij aan ellenlange pagina´s met dezelfde soort tekst daarop. Dit zien we vaak. Een website lijkt hierbij meer op een stuk behang dan een uit het oog springend visitekaartje. Net als bij een compleet monotone presentatie waarbij iedereen in slaap valt wil je dit voorkomen.
Daarom is het wenselijk dingen bijzonder te laten lijken. Door van alles en nog wat, vooral de echt belangrijke dingen, uit het oog te laten springen wordt het zelfs voor iemand die de inhoud van een pagina eigenlijk totaal niet interesseert al een stuk interessanter. Nu gaat het natuurlijk vooral om de persoon die een website wel gericht bezoekt, maar ook deze is gebaat bij een uitnodigend design wat tot de verbeelding spreekt. Als alles naadloos op elkaar aansluit in een mooie lay-out zit het grootste gedeelte van de klus er al op.
Tot slot is de indeling van belang. Deze moet niet te verwarrend zijn. Iemand moet de weg kunnen vinden zonder overladen te worden met informatie. In de praktijk blijkt dit vaak echter nog een hele kunst. Het is zeker geen schande om voor dergelijk dingen het advies van een expert in te roepen. Deze kan precies vertellen wat er nodig is en hoe dit het beste gedaan kan worden. Wel zo makkelijk voor iedereen.